Prodloužený víkend v Lednici

Krásný den,doufám, že již nejste přesycené výletníma článkama, protože tu pro Vás mám další, tentokrát z Lednicko-valtického areálu, kde jsme byli hned na začátku května na prodlouženém víkendu. V Lednici jsme byli posledně v říjnu, ale to hlavně díky tomu, že jsme odsud dojížděli do Vídně, takže Lednice nebyla vlastně prioritní, přitom nabízí nádherný výlet a proto bylo třeba tohle napravit.

Ubytování jsme měli v hotelu Mario, který stojí hned u zámečku. Bohužel se pobyt neobešel bez problémů. Hned jak jsme přijeli, tak jsme zjistili, že vlastně nemáme ubytování a že naše rezervace byla zrušena. Někde se stala chyba, údajně z hotelu volali kvůli potvrzení rezervace a tu někdo na druhém konci linky zrušil. Honzovi nikdo ale nevolal, nic nerušil a hotel jsme chtěli, takže kdoví, to už se nedovíme jak to bylo.

Pán na recepci ale začal vše hned řešit. Celá situace se ale řešila šíleně dlouho, takže jsme asi hodinu a půl strávili na recepci, už unavení a hladoví a Honza samozřejmě slušně řečeno naštvaný. Okolní hotely byly plné, takže nám nabídl pokoj, ve kterém se normálně nebydlí, ale na přespání, že je ok. Nic jiného nám nezbývalo než pokoj vzít nebo jet domu. Sice se stalo něco, by se stát nemělo, ale ochota vše řešit byla super, ubytování jsme měli zdarma a pokoj naštěstí tak špatný nebyl. Jednalo se o podkrovní, takže snížený strop, Honza schytal pár boulí, mě ale s mojí výškou nedělal problémy :D Moc v hotelu chválím snídaně, po dlouhé době snídaně, ze které jsme byli nadšení. Obrovský výběr pečiva, sýrů včetně hermelínu, šunky, salámy, zelenina, jogurty. I kafe bylo dobré a docela i výběr ze sladkého. Snídaně vážně na jedničku, ta to všechno spravila.

Naši první zastávkou byly Dolní Věstonice, které leží na jižním břehu nádrží Nové mlýny. V Dolních Věstonicích se nachází Archeologická expozice Věk lovců mamutů, kam jsme pochopitelně zašli, ale myslím, že tuhle návštěvu klidně můžete vynechat. Je to naprosto o ničem, pár sošek, fotek a tím to končí, to deseti minut jsme byli pryč. Co ale za vidění stojí, tak rozhodně Nové mlýny, je to nádherný pohled.

Lednicko-Valtický areál je krajinný celek o rozloze 283,09 km2, takže pokud myslíte, že všechny stavby zvládnete pěšky během dne, jste na omylu. Je to určitě ráj pro kolaře, těch jsme potkali oproti pěším dost. My tedy vždy dojeli někam autem a pak došli. Jako první jsme jeli na Kolonádu na Reistně, která je asi dva kilometry od Valtic a slouží i jako vyhlídka. Určo vždy u sebe mějte pár korun, protože by byla škoda na vyhlídky nejít. Pokud by Vás zajímalo něco více ke stavbám, třeba historie, doporučuji mrknout sem.

Ono to možná vypadá, že jsme furt jezdili autem, ale není to tak. I tak jsme se prošli až až, poblíž Kolonády nic nebylo, takže jsme se přiblížili k dalším stavbám. Rendez-Vous je chrám zasvěcený bohyni lovu, Dianě. Nachází se asi3km od Valtic na červené trase, která spojuje Valtice s Lednicí.

Na té samé trase, nějaký ten kilák od Rendez-vous se nachází Kaple sv. Huberta. Je to nejmladší stavba celého areálu.

Pak už následovala cesta do Lednice a do hotelu, o kterém jsem psala výše. Pokud se do Lednice chystáte, tak zmíním i výběr restaurací. První večer jsme zašli do restaurace U tlustých, kde jsme byli i loni. Na pohled působí docela luxusně, prostředí je hezké a milá obsluha. Bohužel výběr jídla není nicmoc, alespoň pro mě a celkově i jídlo Vás nijak chuťově nenadchne. Přitom restaurace má dvě hvězdy od Zdeňka Pohlreicha, právě kvůli tomu jsme ji chtěli dát ještě jednu šanci. Dezerty ovšem mají výborné.

Další den po snídani nás čekal Apollonův chrám, měli jsme štěstí, že jsme přišli snad jako první, takže máme fotky bez hromady lidí s kolama. Nachází se u Mlýnského rybníka a opět slouží jako vyhlídka. Rozhodně si ji nenechte ujít, máte tam zdarma dalekohled, takže se můžete krásně podívat po okolí a najít další stavby.

Procházkou kolem rybníků dojdete k dalším stavbám. Ráda bych řekla, že procházka je to příjemná a hezká, ale kazila ji spousta uhynulých těl ryb u břehů, takže žádný hezký pohled a ještě k tomu smrad. Na rozcestí jsme se vydali prvně vlevo, tudy dojdete prvně k Novému dvoru. Už na pohled nám bylo jasné, že zde budou koně a fakt že byli. Takže jsem měla radost, bohužel dovnitř se jít nedá, takže máte možnost pouze zvenčí. Tahle stavba nás ale moc nezaujala, kdybych nevěděla, že patří k památkám, tak bych ji brala jako obyč statek.

Kousíček dál narazíte na Tři Grácie, sousoší zobrazuje tři antické bohyně. Pokud nepočítám Nový dvůr, tak mi doteď přišla tahle stavba nejméně zajímavá.

Pak následovala cesta zpět na rozcestí a na druhou stranu k Rybničnímu zámečku. Tohle naopak špatná procházka nebyla a i když ukazatele říkají, že Tři Grácie jsou snad dva kiláky, tak to rozhodně tak daleko nebylo, cesta hezky plynula. Rybniční zámeček mě naopak okouzlil, hlavně jeho okolí. Překvapilo mě, že tam nikdo nebyl. Klid, vyloženě láká k tomu vytáhnout deku a relaxovat.

Při zpáteční cestě už jsem byla docela uchozená, ale čekala nás cesta do Valtic, kde se nachází především barokní zámeček a kostel Nanebevzetí Panny Marie.

Na okraji Valtic najdete zámeček Belveder, který dříve sloužil jako na chov bažantů. Pojmenování zámeček si teď moc nezaslouží, je polorozpadlý, pořádně se k němu ani nepodíváte, jelikož je ohraničen plotem a vypadá že jen chátrá, prý je v rekonstrukci. Belveder je i hrozně špatně značený, vlastně není značený vůbec, žádná směrovka, takže kdyby jsme si ho nevšimli z auta, tak jsme ho přejeli. Přímo z Valtic je to docela daleko a ještě do kopce, takže jsme parkovali naproti u hřbitova.

Hraniční zámeček se nachází asi 4km od Valtic a funguje jako luxusní restaurace s hotelem. Tohle je stavba, která mě naprosto zklamala. Hromada lidí díky restauraci a zkrátka působí hrozně komerčně. Úplně ztrácí to kouzlo jako mají ostatní památky.

Největší dominantou a určitě tím nejhezčím je zámek Lednice. Jak jsem psala výše, byli jsme tam již na podzim a zámeček mě okouzlil, je překrásný. A co teprve teď, když v parku kvetou tulipány a všechno je krásně zelené. I kdyby nic jiného, tak zámek s parkem prostě musíte vidět. Součástí parku je Minaret, který působí též jako rozhledna. Bohužel jsme k němu došli těsně po zavíračce.

Den jsme zakončili v restauraci Onyx, která mě tedy šíleně zklamala. Jídlo mi nechutnalo, dala jsem si smaženou kapsu plněnou slaninou a nivou. Bohužel nivu to vidělo možná tak z velké dálky, takže z jídla jsem nijak nadšená nebyla.

A bohužel už nastal poslední den víkendu. Vedle Onyxe stojí něco jako stánek s prodejem a ochutnávkou vín. Přece jsme nemohli odjet bez nějaké té lahve. Po čtvrté ochutnávce už jsem byla opilá a každé víno mi velmi chutnalo :D Odcházeli jsme nakonec s vínem jako dárek pro někoho, ale samozřejmě i pro nás.

Než jsme ale jeli vyrazili směr Praha, čekali nás ještě další tři památky. První z nich byl Janův hrad, ke kterému se můžete klidně dostat i pěšky z Lednice, ale my jsme si k němu zajeli. Janohrad se mi líbil snad ze všech staveb nejvíce, vypadá jako zřícenina a má prostě kouzlo.
Kousek od hradu stojí Lovecký zámeček, stejně jako Belveder, tak i zámeček je docela špatně značený a řekla bych, že i když u něj stojí jen jeden domeček, je možné ho přehlédnout, pokud o něm nevíte. On totiž působí jako klasický obytný domek.

Jako poslední stavba je Obelisk zvaný Facka, který stojí v oplocené oboře a je pouze pro pěší. Na brance máte upozornění, že v oboře je velký výskyt zvěře, bohužel jsme nenarazili ani na jednoho zajíce či srnu, ale obora je obrovská, takže to je spíše o štěstí.

Ráda bych řekla, že jsme viděli úplně vše, ale bohužel. Chybí nám Pohansko a Lány, které oproti ostatním stavbám jsou ale trošku mimo. Takže to chce ještě jeden výlet :D Alespoň má člověk důvod vrátit se a zrovna sem se vrátím opět moc ráda.

A ještě jeden malý tip na jídlo v Lednici. Na oběd jsme se vrátili a zašli do Burger clubu, který nás podle cedule upoutal hned večer, ale má snad jen do osmi. Ono to na nějaký večerní sezení ani není, ale jinak je to strašně sympatické prostředí. A jelikož Honza je burgerový, tak to bylo velké lákadlo. Já burgery zas tolik nemusím, takže jsem si dala tortila s výbornými hranolkami, ty byly fakt luxusní a vlastně i samotná tortila, byla jsem úplně přecpaná. No a Honza neodolal mega burgeru Bestie. Určitě doporučuji zajít :)