Prodloužený víkend v Polsku - III. část: Koncentrační tábor Osvětim

V Osvětimi zemřelo více než milion a půl nevinných lidí, z toho přibližně 90% Židů, docházelo zde k masovým popravám, mučení, ale i lékařkým experimentům. Táborů bylo v Osvětimi několik, prvně vznikl Auschwitz I, pro nedostatek místa se ale postavil Auschwitz-Birkenau, Březinka, a pracovní tábor Auschwitz III.

První dva tábory jsou nyní veřejnosti přístupné a je z nich udělané muzeum. Muzem má dvě části. Je třeba začít v té první Auschwitz I, do druhé části (Březinka) Auschwitz II-Birkenau vede tři kilometry dlouhá cesta z části první. Případně můžete přejet autem, je ale třeba mít platný lístek z téhož dne z první části, jinak se do druhé nedostanete. Tahle informace je bohužel až u vchodu, tak ať nejste překvapeni.

Pokud chcete individuální návštěvu bez průvodce, zdarma, je potřeba přijít hned kolem osmé či po určité hodině odpoledne (záleží na měsíci), většinu dne probíhají organizované prohlídky. Doporučuji si prostudovat webovky. Osobně mi Osvětim s průvodcem přijde zbytečná, všechno je popsané, jak v angličtině, tak v polštině.


Muzeum je krásně udělané, pokud se o Osvětimi dá vůbec mluvit pozitivně. Do spousty budov se dá tedy vstoupit, jedna je dokonce zachována v původní podobě a můžete zde vidět, kde a na čem lidé spali, kde se myli, zkrátka v jakých šílených podmínkách museli být. Jinde si prohlédnete fotografie vězňů, informace o dětech, které přežili, nebo jejich osud není znám, osobní věci, ale i ostříhané vlasy a krematorium...



Právě v Březince se odehrávala ta nejhorší zvěrstva. Přimo sem vedly koleje, kam přijížděli transporty plné lidí. Většina byla poslána rovnou do plynu, některé čekala těžká práce a jiní skončili pod rukami Mengeleho. Než sem v roce 1945 vtrhla Rudá armáda, došlo zde k tomu největšímu masovému usmrcení, aby se zahladily důkazy.

Byli jste v Osvětimi?
Jak na Vás zapůsobila?

12 komentářů:

  1. Přiznávám, že mě z tohoto místa běhá mráz po zádech, je to smutná část naší historie, ale raději mám hezká, pozitivní místa, kde bych neměla husí kůži.

    OdpovědětVymazat
  2. Jednou bych to místo chtěla navštívit, ale úplně se zatím nemůžu odhodlat.

    OdpovědětVymazat
  3. V Osvětimi jsem nebyla, ale byli jsme v Terezíně, který má taky smutnou historii spojenou jak se vyhlazováním Židů, tak s politickými vězni z doby Protektorátu... A taky působí depresivně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tam jsem byla také, ale jen tak rychle, tak snad někdy vyjde pořádně výlet :)

      Vymazat
  4. V Osvětimi jsem byla tenkrát se základní školou a pamatuji si, že spoustu spolužáků brečelo, jak na ně dolehla ta šílená atmosféra. Místo je to opravdu silné...

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, v Osvětimi jsem nebyla a ani mě neláká, jsem hrozně citlivá a věřím, že by to ve mě dlouho zanechalo stopu. Nicméně její historii znám z knih, nechci si ani představovat jaká tam musí být atmosféra naživo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to zasáhne, ale místo za návštěvu stojí.

      Vymazat
  6. Tam jsem byla se školou, v podstatě celé tvoje Polsko - dle názvu článků, až tedy na ZOO kopíruje můj školní výlet na střední.

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář, moc si toho vážim. Na každou Vaši reakci se snažím odpovídat, případně mě můžete kontaktovat i soukromě na mail: charmedka92@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...